
   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za avgust 2013. godine 

 

 

II MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1.  Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju obrađena je delom kroz odeljak o slobodi 

izražavanja.  

 

2.  Zakon o radiodifuziji 

 

2.1.  Savet Republičke radiodifuzne agencije je na sednici održanoj 9. avgusta 2013. godine odlučio 

da ne dodeli dozvolu za emitovanje TV programa sa nacionalnim pokrivanjem u mreži K5. Podsećamo, 

reč je o mreži na kojoj je, do oduzimanja dozvole, emitovala TV Avala. Krajem avgusta rešenje Saveta 

RRA dostavljeno je kandidatima TV Nova i Kopernikus TV.  

 

Odluka je doneta tajnim glasanjem. Četiri člana Saveta nisu dala glas ni za jednog podnosioca prijave 

na konkurs, dva člana su glasala za TV Nova.rs, a tri su glasala za TV Kopernikus Svet plus 3. Kako 

nijedan kandidat nije dobio potrebnu većinu glasova, formalni uslovi za donošenje odluke, koje 

predviđa Zakon o radiodifuziji, nisu bili ispunjeni. Naime, Zakonom, u članu 32, propisano je da Savet 

odlučuje većinom glasova prisutnih članova, pod uslovom da je ispunjen kvorum za odlučivanje, koji 

čini najmanje pet članova, izuzev u slučajevima kada je Zakonom ili Statutom određeno drukčije. 

Statutom Republičke radiodifuzne agencije („Službeni glasnik RS”, br. 102/2005), u članu 20, 

propisano je da Savet o dodeli dozvola za emitovanje radio i TV programa, po sprovedenom 

konkursnom postupku, odlučuje kvalifikovanom većinom od pet glasova. U odnosu na dalji postupak, 

član 54 Zakona predviđa da podnosilac prijave koji je nezadovoljan odlukom Saveta ima pravo da u 

roku od 15 dana od dana dostavljanja odluke podnese prigovor Savetu, a Savet RRA o prigovoru 

odlučuje u roku od 30 dana od dana njegovog podnošenja. Odluka po prigovoru je konačna i protiv nje 

se može povesti upravni spor. Ono što je u odnosu na citirane propise evidentno jeste to da, budući da 

ni TV Nova ni Kopernikus TV nisu dobile glasove pet od devet članova Saveta, Zakonom predviđeni 

uslovi za dodeljivanje nacionalne dozvole za emitovanje TV programa nisu ispunjeni. Do kraja avgusta 

je rešenje o odbijanju dostavljeno podnosiocima prijave i čekala se konačna odluka po njihovim 

eventualnim prigovorima. Ono što ostaje nejasno jeste da li će RRA, u slučaju da prigovore odbije, 

nastaviti da insistira na svom tumačenju člana 49 stav 2 Zakona o radiodifuziji i raspisati novi javni 

konkurs ili će pak Ministarstvo spоlјnе i unutrаšnjе trgоvinе i tеlеkоmunikаciја izmeniti Plan 

raspodele radio frekvencija tako što će frekvencije u mreži K5, na kojoj je do oduzimanja dozvole 

emitovala bivša TV Avala, prenameniti za širenje Inicijalne mreže za digitalno emitovanje, što bi moglo 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za avgust 2013. godine 

 

da omogući simulkast (istovremeno emitovanje i analognog i digitalnog signala) za, po nekim 

procenama, više od 70% domaćinstava u Srbiji, te bi se na taj način olakšao i ubrzao proces 

digitalizacije. 

 

2.2.  Na istoj sednici Saveta RRA (9. avgusta 2013. godine) donete su i odluke o dodeljivanju dozvola 

za regionalno i lokalno pokrivanje, koje su donekle ostale u senci odluke o nedodeljivanju dozvole za 

nacionalno pokrivanje. Dozvole za emitovanje televizijskog programa za regionalna područja dobile 

su: TV Jedinstvo (za područje koje obuhvata gradove, odnosno opštine Novi Pazar, Tutin i Sjenicu), TV 

Kanal 3 (za područje Beograda) i TV Telemark (za područje koje obuhvata gradove, odnosno opštine 

Kraljevo, Čačak, Požegu, Gornji Milanovac, Arilje, Sevojno, Ivanjicu i Kosjerić). Za područje koje 

obuhvata gradove, odnosno opštine Knjaževac i Zaječar dozvolu za emitovanje radio programa dobio 

je Radio M55 iz Knjaževca. Dozvole za emitovanje RTV programa za lokalno područje dobilo je 11 

emitera (8 za TV i 3 za radio).  

 

Među TV stanicama koje su dobile dozvolu za lokalno pokrivanje jeste i TV Trstenik, čiji je osnivač 

Javno preduzeće Radio i televizija Trstenik iz Trstenika – jedan od neprivatizovanih medija koji se 

finansiraju iz budžeta lokalnih samouprava. Odluka RRA da ovom emiteru dodeli dozvolu krajnje je 

problematična, imajući u vidu činjenicu da je povlačenje države iz medijskog vlasništva definisano, 

između ostalog i Medijskom strategijom, kao cilj javne medijske politike u Srbiji. Takođe, imajući u 

vidu rešenja poslednje verzije Nacrta zakona o javnom informisanju i medijima, moglo bi se postaviti 

pitanje šta će se desiti sa dozvolama ove i sličnih RTV stanica koje ne uspeju da se privatizuju do kraja 

2014. godine. Podsećamo, Nacrt predviđa da se svi emiteri u javnoj svojini moraju privatizovati ili će 

prestati da postoje (biće izbrisani iz registra). Pri tom je odredba Nacrta zakona takva da se njom 

predviđa samo to da medij prestaje da postoji i da se briše iz registra javnih glasila. Važeći Zakon o 

radiodifuziji u članu 61, koji propisuje razloge za prestanak, odnosno oduzimanje dozvole emiteru pre 

isteka vremena na koje je izdata, kao mogući razlog ne navodi i prestanak pravnog lica koje je osnivač 

emitera. Pravno bi, međutim, bilo neodrživo to da dozvola opstane u situaciji kada njen imalac 

prestane da postoji. U svakom slučaju, ovo bi mogao biti još jedan od razloga koji bi zakonodavca 

morao motivisati da ubrza postupak usvajanja kompletnog seta novih medijskih zakona. 

 


